Publicaties

Bank van Breda.

Klanten blijven ook terugkomen. Ze geven mijn naam door of kiezen voor collega’s uit ons eco-systeem. Omdat ze mij vertrouwen en weten dat ik nooit iemand zou voorstellen als ik twijfel aan de capaciteiten van die persoon.

Bieke Van Gool: ‘Ik groeide op in een typisch Vlaams gezin uit de Kempen. ‘Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg,’ kreeg ik als kind mee. Maar ik deed ook graag een beetje anders en hield ervan om uitdagingen op te zoeken. De aard van het beestje, zeg maar. Dus trok ik naar Namen om in het Frans rechten te gaan studeren en pikte ik een Erasmusjaar in Duitsland mee. Na een aanvullend jaar Master in Management aan de VUB hoopte ik klaar te zijn voor ‘het echte leven’. Ik had intussen een eerste netwerk opgebouwd en een druk sociaal leven. Maar ik had geen enkel benul van wat ik professioneel nu echt wilde. Ik wist alleen dat ik blij werd van ‘mensen en hun doelen’.

Ik startte meteen als zelfstandige en ging aan het werk bij Dale Carnegie Training, een Amerikaans opleidingsbedrijf. Ik leerde er veel over mensen, teams en hun verantwoordelijken. Maar ik wilde ook ‘de andere kant van de tafel’ leren kennen. Toen ik de kans kreeg om bij een klant in Nederland als HR-manager aan de slag te gaan, hapte ik meteen toe. Drie jaar later liep ik tegen een bore out aan. Ik had duidelijk geen HR-profiel. Te ongeduldig en te resultaatgericht. Ik startte bij Hudson, De Witte en Morel om mij verder te verdiepen in een aantal HR domeinen. Vier jaar later, in de crisis van 2009, begon het opnieuw te kriebelen. Ik hakte de knoop door en werd opnieuw zelfstandig ondernemer. Ik wilde me gaan focussen op leiderschap en verandermanagement voor bedrijven.

STREVEN NAAR BLIJVENDE IMPACT

Dankzij mijn netwerk kwam ik al snel in contact met de decaan van Antwerp Management School (AMS). Ik geef er intussen al tien jaar les als gastdocente en werk als faculty member mee aan verschillende corporate projecten. Mijn drijfveer? Impact hebben en een positief verschil maken in het leiderschap van anderen. Dat kan perfect op AMS. En dat doe ik bovenal met mijn collega’s via Leiders.be en Mis-s.com bij onze klanten. Daar vergroten we de effectiviteit in samenwerking en het leiderschap van individuen, teams en hun organisaties.

Vanuit een eco-systeem van senior professionals begeleid ik raden van bestuur, directies, teams en organisaties. Ik werk vanuit een constructieve en kritische aanpak. Mijn adviezen moeten een blijvende impact hebben op de business van de klant. Bij dit alles ga ik op zoek naar de juiste balans tussen de regels van de economie en psychologie. Ik geloof namelijk heel sterk in de combinatie van hoofd en hart.

ALLES DRAAIT OM AANDACHT

Sinds mijn eerste dag als zelfstandige zat ik nog geen moment zonder opdrachten en klanten. Het feit dat ik intussen een sterk netwerk had opgebouwd, hielp me zeker. Maar ik ben ervan overtuigd dat mijn succes vooral te maken heeft met aandacht. Ik heb een oprechte interesse in mijn klanten. Mis-s staat voor Make it smart & simple. Breng de juiste, slimme dingen en blijf hierbij met beide voeten op de grond. Lever wat de klant vraagt en nodig heeft. En doe dit met de nodige vakkundigheid. Mijn klanten weten waarvoor ik sta. Ze geloven in mijn aanpak. Omdat ik zeg wat ik doe en doe wat ik zeg.

De stap naar positieve mond-tot-mond reclame is dan snel gezet. Wie tevreden is en zich gezien en gehoord voelt, vertelt voort. Een tevreden klant brengt vaak nieuwe klanten met zich mee. It’s as simple as that.

Klanten blijven ook terugkomen. Ze geven mijn naam door of kiezen voor collega’s uit ons eco-systeem. Omdat ze mij vertrouwen en weten dat ik nooit iemand zou voorstellen als ik twijfel aan de capaciteiten van die persoon.

"Een tevreden klant die zich oprecht gezien en gehoord voelt, brengt nieuwe klanten aan. It’s as simple as that."

MUSTHAVES VOOR EEN STERKE KLANTREFERENTIE

1. WEDERZIJDSE ECHTHEID

Bieke Van Gool: ‘Je kan niet echt zijn als je niet eerlijk bent. Blijf jezelf. Maar geef ook de ander de ruimte om zichzelf te zijn. Laat openheid. Blijf weg van de kunstmatigheid. Klanten voelen meteen als je je anders voordoet dan wie je werkelijk bent.

2. KRITISCHE VRIENDSCHAP

Bieke Van Gool: ‘Heb het allerbeste met je klant voor. Ook op lange termijn. Neem haar of zijn probleem ter harte. Net dat typeert een goede vriendschap. Maar blijf tegelijkertijd ook kritisch voor elkaar. Geef eerlijke en oprechte feedback. Houd hiervoor toch enige afstand. Sla niet door in die vriendschap.’

3. POSITIEVE BEGRENZING

Bieke Van Gool: ‘Durf te zeggen dat je op bepaalde vragen of opdrachten liever niet ingaat. Omdat het niet binnen jouw expertise ligt bijvoorbeeld. Omdat het niet goed voelt. Blijf eerlijk. Beloof niets wat je niet waar kan maken.’

4. WARE KUNDE

Bieke Van Gool: ‘Spreek wanneer je iets te zeggen hebt en zwijg over al het andere. Verkoop geen onzin. Werk vanuit je expertise. Doe je dit niet, dan verlies je in een mum van tijd je credibiliteit.’

Business & culture transformation
You learn nothing
from life, if you think
you are right all the time.
Learn how.
Link up with Linkx.
Eén keer per maand zorgen we voor schwung in uw inbox met zorgvuldig uitgekozen inspiratie, boeiende knowhow en updates rond leiderschap en transformatie.

Ik ga akkoord met de privacy policy.

Schrijf je in